Dyscalculie is een specifieke leerstoornis
die het vermogen om wiskundige concepten te begrijpen en toe te passen
significant beïnvloedt. Net zoals dyslexie problemen veroorzaakt met lezen en
schrijven, heeft dyscalculie betrekking op moeilijkheden met rekenen en andere
wiskundige vaardigheden.

LOGOM

Symptomen van Dyscalculie

Problemen met Basisrekenen

Moeite met het begrijpen van eenvoudige rekensommen zoals optellen, aftrekken, vermenigvuldigen en delen.

Aantalbegrip

Moeite met het tellen van objecten of het herkennen van hoeveelheden zonder te tellen.

Tijdsbegrip

Problemen met het begrijpen van tijd, zoals het lezen van klokken of het inschatten van tijdsduur.

Ruimtelijk Bewustzijn

Moeite met het begrijpen van ruimtelijke relaties, zoals links en rechts, of het interpreteren van grafieken en diagrammen.

Geheugenproblemen

Moeite met het onthouden van wiskundige feiten, formules of procedures.

LOGOM LOGOPEDIST MERVE  WAASLAND SINT-NIKLAAS TEMSE

Diagnose en Behandeling

Bij Logom helpen we mensen met dyscalculie door gerichte ondersteuning te bieden voor verschillende rekenproblemen. Onze aanpak is erop gericht om de rekenvaardigheden van mensen met dyscalculie te versterken, zodat ze meer vertrouwen krijgen in hun vermogen om met cijfers om te gaan.

Plan hier een intakegesprek

Collapsible content

LOGOM LOGOPEDIST MERVE  WAASLAND SINT-NIKLAAS TEMSE

Individuele Ondersteuning

Persoonlijke begeleiding of bijles kan helpen bij het leren van wiskundige concepten.

Hulpmiddelen

Gebruik van rekenmachines, visuele hulpmiddelen en educatieve software kan de
leerervaring verbeteren.

Aanpassingen in de Klas

Extra tijd voor toetsen, gebruik van alternatieve beoordelingsmethoden en gerichte instructies kunnen de prestaties verbeteren.

  • Genetica

    Er is bewijs dat dyscalculie erfelijk kan zijn, wat suggereert dat genetische factoren een rol kunnen spelen.

  • Neurologische Ontwikkeling

    Problemen in de hersengebieden die betrokken zijn bij het verwerken van wiskundige informatie kunnen een rol spelen.

  • Omgevingsfactoren

    Een gebrek aan adequate wiskunde-educatie of negatieve ervaringen met wiskunde kunnen de problemen verergeren.

1 of 3